Můj názor na nový formát kvalifikace

19. března 2016 v 12:20 | šárka |  blog
K novému formátu kvalifikace jsem se trochu vyjádřila již v předchozím článku, ale jak vidím, že je to teď téma číslo 1 a dokonce ani nikdo příliš neřeší výsledky, rozhodla jsem se k tomu tedy ještě sepsat samostatný článek. V první řadě chci říci, že i já jsem proti tomuto formátu kvalifikace, i když asi z jiných důvodu než ostatní.

Zaprvé vůbec nechápu, proč někoho napadlo formát kvalifikace vůbec měnit. Řekla bych, že to byla jedna z mála věcí, která na F1 fungovala a která byla dokonce i zábavná. Což ale v mém případě pro kvalifikaci ani není důležité. Pro mě je ideální formát kvalifikace takový, jako býval kdysi, když jezdci hodinu kroužili a na konci se sestavovalo pořadí podle nejlepších dosažených časů, jako to doteď má třeba GP2. Podle mě kvalifikace neslouží pro pobavení diváků, ale její hlavní (a také jediný) účel je, aby rozhodla o postavení na startu. A zábavný má být až závod. To rovnou někoho může napadnout začít dělat zábavné tréninky, a pak třeba i testování.

A tady si můžete poslechnout Vettelův názor:























A zatímco si ostatní lidé stěžovali, že dnešní kvalifikace byla nudná a příliš se v ní nedělo, pro mě je naopak tento formát až moc akční. Člověk musí držet pozornost celou hodinu, a já přeci jen považuji formuli 1 za odpočinkovou aktivitu v proučeném víkendu.

K tomu, že kvalifikace nefungovala tak, jak si představovali tvůrci. Ono to vůbec někoho překvapuje? Pravděpodobně se očekávalo, že kvalifikace přinese tvrdé souboje mezi piloty, kterým hrozí vypadnutí, a nejakčnější mělo být finále, kde by se mezi sebou utkali dva nejlepší piloty. Realita byla taková, že to vzdali skoro všichni od Manoru po Rosberga . A já z toho mám opravdu škodolibou radost, že to tvůrcům "tak trochu" nevyšlo.

Přitom to bylo docela jasné. Naše škola je založená na tom, že se má volný trh nechat působnosti přirozeným silám, jen tak dosáhnete nejlepších výsledků a každá snaha o vylepšení nějakou autoritou vede k horším výsledků. Už dávno jsem si ověřila, že se tohle pravidlo se dá aplikovat na všechny oblasti života, včetně F1. Samozřejmě že F1 se už dávno nepodobá žádnému "volnému trhu" (a také nutno říct, že každé nové opatření, které v ní bylo zavedeno, jí jen uškodilo), ale když se na to podíváme blíže, třeba jen na třetí část kvalifikace: Až doteď týmy měli relativní volnost jednání (když zrovna neplatila stupidní pravidla o pneumatikách a palivu), což mělo za důsledek dramatická finále. A teď jim FIA naplánovala kvalifikaci do poslední vteřiny, a hle, týmy se zachovali jinak, než FIA předpokládala, a žádné plánované ještě akčnější finále se nekonalo, co hůř ono se nekonalo žádné finále, protože týmy zůstali v garáži.

Znovu opakuji, že já jsem pro návrat starého formátu, ale zase nejsem takový odpůrce jako ostatní. Protože, zda se nepletu, nový formát kvalifikace nijak neovlivnil rozložení sil na startu, a se starým formátem by bylo téměř stejné. Což je pro mě nejdůležitější věc v celé této problematice.

Také mě pobavila informace, že zítra před závodem se týmy sejdou, aby prodiskutovaly návrat ke starému formátu kvalifikace, který by byl platný už od Bahrajnu. Nebyly to právě týmy, které tento nový formát vymyslely? :D
 


Komentáře

1 Michal Michal | 19. března 2016 v 12:59 | Reagovat

Pod to se podepisuji. Přesně ten hodinový formát kdy si jezdci mohli kroužit jak chtěli jsem měl nejraději. A souhlasím i s tím že kvalifikace nemusí být zábavná, ale má určit pořadí na startu. Což splnila i tahle nová, jenže to vypadalo hrozně trapně, když jezdci naskočilo za jménem 90 sekund a on si místo jízdy na trati, sundaval v garáži helmu. :-D  Ten chcete li bojkot ze strany týmů se mi líbil (až na Ferrari).  Musím se zmínit i o grafice, já sledoval jako vždy Sky Sports, a tam měli grafiku od FOM a bylo krásně vidět který jezdec musí zajet své kolo aby nevypadl.

Ano byli to právě týmy. Četl jsem vyjádření kde Arrivabene říká že mu nový formát nevadí, a že nevadí ani Ferrari. A hned mě napadlo, že to tak musel říct pro to ,že to nevadí někomu funkčně nad ním, on má osobně možná jiný názor.

2 NickyHayden NickyHayden | Web | 19. března 2016 v 13:56 | Reagovat

[1]: Podle jednoho staršího Hornerova prohlášení se na novém kvalifikačním formátu shodli představitelé všech týmů poté, co jim byl ze strany FIA navržen a doporučen pořadateli jednotlivých závodů. Kdo ví, jak dlouho to schvalování trvalo, ale moc dlouho asi ne.

3 šárka šárka | Web | 19. března 2016 v 14:10 | Reagovat

[1]: tak to jsem ráda, že takhle souhlasíš :-D taky jsem to viděla na sky sports a grafika byla dobrá. Jen mě na tom štvalo, že se nedalo poznat zda to ten pilot vzdal, nebo už neměl čas na další kolo. Jako jo, když tam má dvacítku a je na něm jak jede do boxů, tak by další kolo nestihl, ale co když tam bude mít třeba 70? to potřebuju vědět, jak dlouho to kolo trvá a hlavně jak dlouho už při tom záběru uplynulo od okamžiku kdy mohl být v dalším měřeném kole. No prostě je to moc složitý :-D

ale máš pravdu, že to bylo trapný, když se pilotovi odečítalo 90 vteřin a na něj záběr jak si sundavá přilbu :-D

4 Michal Michal | 19. března 2016 v 15:45 | Reagovat

[2]: Ono to celé bylo dost narychlo. A podle toho to dopadlo. Snad si z toho vezmou všichni ponaučení a příště budou opatrnější. Chápu že tohle se nedá vyzkoušet dopředu, ale kdyby bylo víc času mohlo se na některé nedostatky přijít už při plánování. Druhá věc je ta že by měl být jeden orgán který bude navrhovat změny. Na jako teď, kdy něco navrhuje Ecclestone, Todt, pořadatelé a týmy.

[3]: Na všechny tyhle informace by to chtělo ještě jeden monitor s live timingem, stopky, blok, a možnost přepínat onboard kamery na jednotlivé jezdce.  A kdyby to vše zase dali na Sky Sports do záběru tak přes půl obrazovky bude jen ta grafika s časy jezdců. Takže to asi nemá řešení. :-D

5 NickyHayden NickyHayden | Web | 19. března 2016 v 15:51 | Reagovat

[4]: Ono by bohatě stačilo, kdyby týmy na fleku poslaly pana E do háje, jako s jinými jeho nápady. :-D Asi jim to některým přišlo jako dobrý nápad přinejmenším k vyzkoušení, však ty týmy to stálo i určitou námahu při vývoji programů. Příště stačí poslouchat vlastní jezdce, když už se na fanoušky dlouhodobě dlabe. 8-)

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama
__flashReplacement__