Vzpomínka na Manor

28. února 2017 v 8:07 | šárka |  Formule 1
Letošní zimu Manor definitivně ukončil své působení ve formuli 1. A jelikož to byl můj nejoblíbenější tým již od svého vstupu do světa Grand Prix, rozhodla jsem se udělat ohlédnutí za jeho působením. Ve formuli 1 strávil celkem sedm sezón, a spekulace o tom, že se nedožije jara tu byly snad každou zimu. Proto vlastně považuji za úspěch, že tým Virgin/Marussia/Manor s námi vydržel takhle dlouho. I když bohužel existence tohoto týmu si vyžádala i to nejhorší, a to smrt hned dvou pilotů.

A proč jsem vlastně měla tento tým, který střídal majitele a potažmo i název skoro každou sezónu, tak ráda? Zaprvé se na ně dalo vždy spolehnout, že budou poslední. A já mám poslední ráda, tady si prostě nedokážu pomoci. Zadruhé měli opravdu dobrý čich na mé oblíbené piloty, a každou sezónu do kokpitu posadili minimálně jednoho mého favorita. Třetí bod s tím dost souvisí. A to že dávali šance pilotům z juniorek (kdo jiný než bohaté mládě by k nim šel, že). Jejich letošní neexistence tak má za následek, že v poli neuvidíme jediného postoupivšího pilota GP2 nebo GP3.

Timo Glock, driver, and Lucas di Grassi, driver


Začalo to…Manorem
Jak to tedy s existencí tohoto týmu začalo? Před sezónou 2010 FIA vyhlásila výběrové řízení pro tři nové týmy, které měly doplnit pole F1. Vybranými týmy se staly Manor, Campos (!!!) a US F1. Ano, ani jeden z těchto týmů jsme v F1 ten rok neviděli. Spoluvlastníkem Manoru se stal Richard Brandson a tým přejmenoval na Virgin Racing, Z Camposu se stalo HRT a US F1 nikdo nikdy neviděl.

2010: Dream Team Virgin
Virgin dokázal zaujmout už při samotné prezentaci. Ta se na poměry F1 nesla v trochu netradičním "cool" duchu. Fanynky si dokázali získat i svým jezdeckým složením, které oznámili právě až na té prezentaci. Angažovali již zkušeného Tima Glocka, který byl u fanynek v té době hodně oblíbený. A u mě také. Dnes vůbec nechápu proč, vždyť na něm není nic zajímavého!!!!! Druhým pilotem se stal fešný talent z GP2 Lucas di Grassi. K jeho velkým obdivovatelkám jsem také patřila, ale to chápu i dnes :D Byl to pro nás prostě Dream Team.



Virgin se chlubil tím, že se stane prvním týmem, který postaví auto bez použití větrného tunelu, jen pomocí počítačů (protože na tunel neměl peníze). Auto sice postavili, bylo hezké, opět nechyběli cool motivy, tentokrát na předních křídlech, ale to bylo asi tak všechno. Auto bylo hrozné a Virgin dokázalo porazit i HRT, které bylo ten rok opravdu tragické.

Nicméně já ten rok v Monaku stejně celou pitwalk strávila nalepená před jejich garáží. Z toho se stala tradice, která mě neopustila do samotného konce.



2011: Marussia Virgin a Custard

Před sezónou 2011 koupila podíl v týmu ruská automobilka Marussia a tým začal závodit pod ruskou licencí. Což bylo něco pro rusofily, ke kterým jsem v té době patřila i já. Co se týče jezdeckého složení, tým si u druhý rok ponechal Tima Glocka, ale Lucas di Grassi zmizel po jediné sezóně z dějin F1 a na jeho místo tým nasadil Jerome ´D Ambrosia, který velmi rychle dostal přezdívku Custard (podle názvu britských pudinků) a pro nás se stal jednoduše Pudinkem. Opravdu si nepamatuju, kdy jsem si Jeroma oblíbila, zda už sezónu před jeho působením v F1, kdy byl rezervním pilotem Renaultu společně s Charouzem, a dokonce zavítal k nám do Brna, nebo až po jeho jmenování do týmu. Ale stal se z něj můj nejoblíbenější pilot té sezóny. A nejen to, mě bývalí piloti F1 vůbec nezajímají a jakmile odejdou z F1 zmizí i z mé mysli. On je ale výjimka a zajímá mě dodnes (obzvláště po té co jsem zjistila, že se rozvedl :D ) Sama nevím, co se mi na něm líbí, na první pohled je obyčejný, ale na ten druhý je v něčem výjimečný.

Zatím je také jeden z mých nesplněných snů s ním udělat rozhovor. Ale to bych nejdříve musela obětovat jeden závod GP2 a vydat se za ním na Formuli E, a to asi neudělám :D


V tom roce se v týmu nestalo nic zajímavého, nikdo nebodoval, nikdo zatím ani neumřel, a tým opět skončil poražen HRT. Ale z Monaka mám na ně, a obzvláště na Pudinka, spoustu skvělých vzpomínek. Třeba z úplně mé první návštěvy fotbalu Nazionale Piloti, kde on hrál na straně, kde já seděla. Žádný fotbal mě pak už v životě nebavil víc.

2012: Roztomilý Pic ale i první tragédie

V roce 2012 tým opoustil Virgin,a ze stáje se tak stala jen ruská Marussie. V tu dobu jsem pak obdivovala takováhle auta :D



Timo Glock zůstal s týmem již třetí sezónu, ale Jerome byl stejně jako Lucas po své jediné sezóně z F1 vyhozen. V týmu ho nahradil Charles Pic, další můj dlouholetý oblíbenec z juniorek. Nakonec ale v mých očích Charlese přeci jen někdo zastínil a to jeho fyzioterapeut Emilien. Toho si Charles při prvních předsezonních testech poprvé přivedl do garáže. Stejně jako pro spoustu jiných fanynek to pro mě byla láska na první pohled. Ale já na rozdíl od ostatních jsem měla tu výhodu, že mi Emilien brzy zreálněl. Emilien byl totiž zároveň i fyzioterapeutem Charlesova bratra Artura Pica. Což byl pilot, s kterým jsem strávila vlastně úplně celou svou novinářskou kariéru. Potkávala jsem ho už od mého půbení ve World Series by Renault a pak i v GP2.Tam jsme se výdali až do Monzy loňského roku. Pak ho z Rapaxu vyhodili. A já už tak Arthura ani Emiliena asi nikdy neuvidím :( Taky za to dostal pán šéf z Rapaxu ode mě pěkně vynadáno, to se hned člověku uleví :D


V Melbourne přišla Marussia s poněkud převratným krokem. Představila tam totiž jako svou vývojovou jezdkyni ženu (a tak vlastně odstartovala novou etapu žen v F1, Sussie přišla až po ní) .Kéž by se to však nestalo. Jak všichni víme Maria poprvé usedla do vozu při testování na letišti Duxford, tam narazila do týmového kamionu a rozrazila si hlavu. Děsivé zranění sice přežila, pouze ale o rok a několik měsíců, nakonec svým zraněním podlehla. Útěchou snad alespoň může být, že za ten darovaný rok a 3 měsíce ještě stihla dokončit pár důležitých věcí. Jako se třeba vdát…Zemřela 11. října 2013 ve 33 letech. Nebyl to dobrý začátek obnovy působení žen v F1. Překvapivě to tento trend ale nezastavilo…


V sezoně tým jak jinak patřil k nejhorším v poli. Nakonec se mu alespoň poprvé podařilo překonat HRT a poháru konstruktérů neskončil poslední. Ale jelikož ten rok HRT ukončilo svou činnost, poslední místo v boxové uličce měla Marussia jisté i pro příští rok

Zatím každý rok jsme mluvila o Monaku, tak budu i tady. I Charlese jsem tam hodně potkávala. Třeba na fotbale a mám s ním i fotku z pitlane. No musím říct, že to byl hodně zvláštní kluk. Ale chybí mi…



2013: Talent z Ferrari

Pro sezónu 2013 zůstal název týmu poprvé nezměněn, zato se kompletně změnilo jezdecké složení. Odešel Charles Pic i Timo Glock a tým přes zimu oznámil dva nové piloty, Maxe Chiltona a Luise Raziu. Což jsem opět byla nadšena, jelikož Maxovi jsem fandila jak předtím v GP2 tak ještě mnohem dříve v britské F3.



To nejlepší ale mělo teprve přijít. Jules Bianchi nezískal závodní sedačku u Force Indie, tak bylo na rychlo dohodnuto, že v týmu bude závodit místo Luise Razii. Jules v té době byl můj úplně nejoblíbenějším závodníkem a tímto angažma se mi splnilo hned několik přání. Jules se dostal do F1, ještě k tomu k mému nejoblíbenějšímu týmu, a vyřešil se i můj smutek z toho, že je to pilot jezdecké akademie Ferrari. Pro letošek byl "náš"!!!!!!


2013 byla také sezóna, kdy ve formuli 1 vládli plně ty škaredé vozy se schody na nose. Oproti ostatním Marussia představila velmi pěkný vůz. I když to bylo dáno tím, že to auto bylo zase úplně mimo. V podobě Julese získal tým konečně nějakého talentovaného pilota. Ale zato Chilton - tu sezonu vtipy na jeho pomalost plnil celý internet. , ale zase nutno dodat že byl spolehlivý. V sezoně 2013 jako jediný pilot dokončil všechny závody.


Ten rok jsem měla naplánováno opět Monako a kvůli Julesovi jsem se rozhodla jet i na Monzu. Jules v kokpitu Marussie, to se musí vidět minimálně dvakrát! V Monaku jsem byla opět na fotbale, a Jules hrál na stejné pozici jako tenkrát D´Ambrosio, takže více než spokojenost. Také mám samozřejmě s Julesem fotku. Ale ten rok mi z Marussie v paměti nakonec utkvěl někdo úplně jiný. Bylo to již druhý rok po sobě co jsme bydleli v Mentonu a vlakem s námi jezdili zaměstnanci Marussie. Tenkrát jsem se tam zamilovala do kluka z PR Marussie, proti kterému jsem seděla ve vlaku (a strašně aktivně mu podávala opalovací krém, který upustil :D ) . Strašný krasavec. Ten rok jsem na něho ještě narazila na Monze. Ale od další sezony už přestal v týmu pracovat :(

2014: To nejhorší co se mohlo stát

Myslela jsem, že bude následovat stejný scénář jako každý rok a po sezoně Max i Jules skončí, překvapivě se tak nestalo. Z F1 nevyhodili Chiltona (i když by si to zasloužil) a v týmu dokonce zůstal i Jules a neodešel za lepším! Tenkrát jsem z toho samozřejmě měla radost, nakonec to skončilo tak hrůzně jak si nikdo z nás do té doby nedokázal ani představit.
Přitom se sezona 2014 začátku vyvíjela optimisticky. Marussia opět měla jedno z těch hezčích aut v poli (to ten rok, kdy se vozy vyznačovaly penisy na nosech) . A nejškareději Caterham byl ještě pomalejší než Marussia. Alespoň tedy Ericsson , ten byl Chiltonovi vážným konkurentem o poslední místa. Zato Jules se činil a v Mmonaku z toho byly první a také jediné body týmu za deváté místo.

Ale pak přišlo Japonsko. Na ten závod jsem se vážně těšila. Protože to byl po dlouhé době závodní víkend, u kterého nebudu muset zároveň psát reportáže ze závodů GP2 a GP3. A navíc to měli být moje narozeniny! Nakonec to dopadlo tak, že to byly nejhorší narozeniny mého života. Už několik dní mě trápili závažné zdravotní potíže, že jsem se na ten závod ani nebyla schopna dívat. Jen jsem tak nějak v pololeže ležela na sedačce a občas hodila oko na TV. A uznejte sami, že když člověk není schopen ani sledovat F1, tak je na tom opravdu zle. Bohužel můj idol na tom byl ještě hůř. Nehoda, kterou nám ani neukázali v televizi (naštěstí) to je vždycky hodně špatné znamení. Nevěděli jsme sice skoro nic, ale z výrazů ostatních lidí v TV bylo vidět, že je opravdu zle. Jules putoval do nemocnice a já taky. Takže jsem byla ušetřena takového toho čekání na novinky jak na tom Jules je. Ono asi stejně nebylo vědět co. I když byli prognozy nejhorší, naděje tu stále ještě byla.

Další závod, který se jen hned za týden Marussia odjela jen s jedním vozem. A to byl pro ní ten rok konec. Ke zbytku sezony stejně jako Caterham nenastoupila kvůli finančním potížím.

2015: Nový restart s Manorem

Přes zimu se ale stal malý zázrak, a tým byl zachráněn. Na Julese bohužel už žádný zázrak nezbyl. Tým opustili Rusové (mimochodem Marussie celá zanikla jako automobilka) a stáj tedy konečně závodila pod svým původním jménem Manor. Z pilotů nasadila Willa Stevense , mého oblíbence z FR 3.5 a Roberta Merhiho. To vyjímečně můj oblíbenec nebyl. Naopak v juniorkách mi byl velice nesympatický. Ale ten den kdy jsem ho poprvé uviděla v týmovém oblečení Manoru jsem změnila názor o 100 % a Merhiho jsem si zamilovala.


V roce 2015 jsem byla poprvé na Nazionale piloti jako novinář. A oba tito kluci tam hráli. Will Stevens mě potěšil, že si mě z WSR pamatoval, Merhi si mě samozřejmě nepamatoval, ale za to jsem si mohla sama když mě rok před tím za seznamování nestál. Ale nutno dodat, že v Monaku jsme to za těch šest dní celkem dohnaly. On totiž zároveň tu dobu jezdil i ve FR 3.5 takže jsme se viděli vlastně od fotbalu ,přes Amber Lounge Fashion show, až po nedělní dopoledne a startovní rošt FR 3.5, a mezitím samozřejmě všude kolem paddocku.

Myslím, že s těmito dvěma jsem navázala nejbližší vztahy co se pilotů F1 týče. Škoda že se po nich tak rychle slehla zem. Merhiho jsem ten rok pak ještě potkala na WSR v Maďarsku. Ten rok jezdil za slabý tým Pons, a právě v Maďarsku se jim podařilo vybojoval jediné pódiové umístnění sezony.

Bohužel zrovna Merhi byl ještě před okncem sezony v F1 nahrazen. Ale to Alexem Rossim, což byl aktivní jezdec GP2 a taky můj oblíbenec. Těsně před jeho jmenováním jako pilota F1 jsem s ním zrovna dělala rozhovor.

Alex je asi opravu nejukázkovější případ pilota, který se tolik let snaží dostat do F1 (jeho první pokusy byly už s US F1 v roce 2010), pak odjede pár závodů na chvostu pole, u kterých se akorát ztrapní a životní sen je u konce ještě dřív, než ho dokázal pořádně začít…


2016: Brána pro talent Mercedesu

V posledním roce své existence zvolil tým pro mě nejméně sympatickou dvojici. Nebo alespoň v té době… Ria Haryanta jsem sice znala z GP2, dokonce tam jezdil za Campos, ale nikdy k mým oblíbencům nepatřil. A jelikož Pascal Wehrlein to do F1 vzal přes DTM, toho jsem neznala vůbec.


Tenhle poslední rok jsem si Manor ale hodně užila i na živo. Zjistila jsem totiž, že s našimi GP2 passy můžeme ve čtvrtek do pitlane. A mě prostě fascinují zkoušky zastávek v boxech, takže jsem každý čtvrtek zašla k Manoru a dívala na jejich pit stop practicing. V Německu jsem byla před jejich garáží zrovna ve chvíli, kdy Pascal a Rio rozhdávali autogramy. Tak jsem se vrátila do svých fanouškovských let a podpis od každého jsem si taky vybojovala. V tu chvíli jsem si také Pascala oblíbila. Jo usmál se na mě, a od té doby mu fandím :D :D A také se mi naživo vážně líbil. Myslím, že v mém žebříčku pilotů, kterým fandím ho letos najdete hodně vysoko :D Rio ten mě očividně poznal, což mě dost zaskočilo, jelikož v GP2 jsme spolu v životě nemluvili.

Pak jsem se s ním viděla ještě jednou, když nás přišel navštívit do GP2, bohužel šlo o loučení, jelikož bylo jasné, že do dalšího závodu kvuli problémům se sponzory už nenastoupí. A tak se taky stalo.


Ale jeho náhradník mi to plně vynahradil. Byl to totiž Esteban Ocon, jak tu ve všech sezónách popisuji, že všichni piloti byli mí oblíbenci, tak Esteban byl mým snad největším oblíbencem z juniorek . A navíc je to aktuální pilot F1 s kterým se znám úplně nejvíc. Vídala jsem ho od roku 2012 a zažili jsme toho s ním opravdu hodně, včetně zisku titulu v GP3.

No a tím dosti neslavná existence tohoto týmu skončila. Do dějin se bohužel zapsal jen těmi smutnými stránkami. A i když mi samozřejmě vzpomínku na Marii a na Julese nic nevymaže na tým budu vzpomínat i v dobrém a doufám, že všem bývalým zaměstnancům se povedlo najít místo, kde budou spokojeni.

 


Komentáře

1 moramis moramis | Web | 1. března 2017 v 15:40 | Reagovat

Ten tým jsem měla také v oblibě. Jejich snaha byla úžasná :)

2 Katka Katka | 2. března 2017 v 8:14 | Reagovat

Ach ty kožené bundy :-D

Já si přesně pamatuju, kdy jsem Jeromemu začala fandit. Když jsem na blog psala o testovacích jezdících a Jerome byl suverénně nejhezčí :-D

3 Niki Niki | Web | 11. března 2017 v 15:04 | Reagovat

Hezké vzpomínky :-)  Já jim fandila od samého začátku, tedy na závodech jsem nikdy nebyla, takže nemám takové zážitky a vzpomínky jako ty, ale u TV jsem jim vždy držela palce. A přesně, mám to stejné, také se jim jakýmsi zázračným způsobem povedlo, že tam vždy byl nějaký můj oblíbenec. Když tam jezdili Timo a Lucas, tak v té době to pro mě byl tým snů :-D

4 ArleneskeKs ArleneskeKs | E-mail | 22. července 2017 v 0:02 | Reagovat

Absolutely NEW update of SEO/SMM package "XRumer 16.0 + XEvil":
captchas solution of Google, Facebook, Bing, Hotmail, SolveMedia, Yandex,
and more than 8400 another types of captcha,
with highest precision (80..100%) and highest speed (100 img per second).
You can connect XEvil 3.0 to all most popular SEO/SMM software: XRumer, GSA SER, ZennoPoster, Srapebox, Senuke, and more than 100 of other programms.

Interested? You can find a lot of introducing videos about XEvil in YouTube.
See you later!

XRumer20170721

5 CarolynTup CarolynTup | E-mail | 4. srpna 2017 v 23:53 | Reagovat

Revolutional update of SEO/SMM software "XRumer 16.0 + XEvil 3.0":
captchas breaking of Google, Facebook, Bing, Hotmail, SolveMedia, Yandex,
and more than 8400 another subtypes of captchas,
with highest precision (80..100%) and highest speed (100 img per second).
You can connect XEvil 3.0 to all most popular SEO/SMM programms: XRumer, GSA SER, ZennoPoster, Srapebox, Senuke, and more than 100 of other programms.

Interested? You can find a lot of introducing videos about XEvil in YouTube.
You read it - then IT WORKS!
See you later!

XRumer201708

6 CarolynTup CarolynTup | E-mail | 6. srpna 2017 v 13:19 | Reagovat

Absolutely NEW update of SEO/SMM package "XRumer 16.0 + XEvil":
captchas solution of Google, Facebook, Bing, Hotmail, SolveMedia, Yandex,
and more than 8400 another subtypes of captchas,
with highest precision (80..100%) and highest speed (100 img per second).
You can connect XEvil 3.0 to all most popular SEO/SMM software: XRumer, GSA SER, ZennoPoster, Srapebox, Senuke, and more than 100 of other software.

Interested? You can find a lot of demo videos about XEvil in YouTube.
You read it - then IT WORKS!
Good luck ;)

XRumer201708

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama
__flashReplacement__